EN STUNDS NJUTNING

 
 
 
 
Jag tänkte vi skulle prata lite om det där med maten, och lite kokböcker. 
 
Att laga mat är en relativt nyfunnen njutning i mitt liv. Jag har alltid älskat att äta den, 
umgås runt den, prata om den, titta på den o.s.v. Och för ungefär två år sedan har jag
även funnit njutningen i att laga den. Kanske inte de där stressrullade köttbullarna efter 
förskolan men den matlagningen när jag har tid, ork och lite ensamhet. Jag försöker låta
barnen vara med så mycket de bara vill men det går ju inte att sticka under stolen med 
att det är allra härligast de där stunderna i köket när en är totalt ensam. Helst i sällskap
av en bra podcast och en god dryck så som en kopp kaffe, ett glas juice, en öl eller en
slatt rödvin. Just då är avkopplingen total och vilket spa som helst kan slänga sig i väggen.
 
Hemma hos oss pratar vi aldrig om "onyttigt" med barnen. Jag vill inte att det ska existera 
hemma hos oss även om jag vet de kommer möta på allehanda matnormer, förbud och
förmaningar där ute i samhället. Vi pratar dock gärna om nyttigt, allt det som kroppen gillar
lite extra. Jag vill gärna uppmuntra dem till att äta massa gott som kroppen sjunger av och ge
dom sunda grundvanor men samtidigt inte ge dem ett stigmatiserat förhållande till det som vi 
i folkmun kallar "onyttigt". Jag skulle t.ex. aldrig säga "nej inte glass idag, det äter man bara 
på helgen för annars blir det för rmycket socker". Vi äter glass eller en karamell lite när som i
veckan utan att göra en stor grej av det, jag som vuxen ser till att det inte blir för mycket
socker utan några som helst uttalade förmaningar till barnen. Jag vill ge dem ett så avslappnat 
förhållande som möjligt till både kroppen och matlagningen i sig. 
 
Jag älskar att handla goda, färska råvaror som gärna är ekologiska(så långt plånboken räcker),
men är långt ifrån pretentiös eller matsnobb. Likväl som jag kan stå i timmar och tillaga maten 
från grunden kan jag lika gärna slänga i mig något smaskigt fabricerat från frysdisken. Att mat 
skulle vara en prestation är inget krav jag någonsin vill lägga på mig själv eller mina barn. 
Mat ska vara kul, gott och njutningsfullt. 
 
 
Jag älskar kokböcker men tycker ofta det suger lite mycket i plånboken att köpa nya. Så även om 
jag egentligen vill stötta författarna och kreatörerna så får jag kokböcker i present eller köper dem 
på loppis. På loppisar kostar de nästan inget alls. Och faktiskt så lagar jag sällan mat rakt upp och 
ner från ett recept men älskar att bläddra i böckerna för inspiration och gör ofta någon egen variant 
av recepten. Så jag tänkte tipsa om mina tre favoriter just nu, de tre som jag faktiskt köpt nya. 
 
 
 
 
 
 
 Vi börjar med denna "Mera vego" av Sara Ask och Lisa Bjärbo. En kokbok som verkar 
vara omåttligt populär och förekommande på internet just nu. Jag är själv ganska dålig på 
att laga vegomat och köpte denna för att uppmuntra mig själv till mer vegetariskt. 
 
 
 
 
 
 
 Denna, "Om jag var din hemmafru" köpte jag egentligen enbart för de fantastiska bildernas skull och
för att jag gillar Lotta Lundgren. Själva maten är egentligen inte så mycket som faller mig i smaken
mer än något enstaka recept. Ja som t.ex. fisksoppa. 
 
 
 
 
 
 
Den sista är den här "David Batras inte så tråkiga indiska mat", den suktade jag efter länge innan
jag till slut hittade den på bokrean. Av tre anledningar. Jag älskar David Batra, både jag och Långe 
mannen älskar indiskt och bilderna och texterna i den är helt magiska. 
 
 
Annars gillar jag att samla på mig små behändiga kokböcker om tapas, smårätter och buffèmat.
Det är roligt att få bjuda på lite av varje och oftast blir det alltid så mycket mat att det räcker 
i flera dagar. Hur bra som helst. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Pirjo Brandenstam:

Du är en klok mamma du :)
Alltid lika roligt att läsa din blogg :)

2 Amanda:

Verkar vara bra böcker! :)

Kommentera här: