THE ONE AND ONLY SJÄLVHJÄLPSMETOD

 
 
 
Onsdagsmörkret är kommet. 
Jag har ensamkväll och ger mig hän min bok där igenkänningen är total. 
 
"Egentligen finns det nog bara en effektiv självhjälpsmetod av alla i raden. 
1. Skaffa barn. 2. Spendera en hel dag med dom och låt dom mosa sönder ditt huvud.
3. Få dom att somna. 4. Sätt dig och blunda i tystnaden och där och då är du freakin`
Dalai Lama, balasen i kroppen har aldrig varit så total. 5. Kanske hittar du en piggelin
fastfrusen längst ner i frysen och aldrig har något smakat så gott och så rikligt." 
 
Och humor i all ära, men nog bor det en del sanning i att barnen någonstans gör oss
mer balanserade. Eller kanske borde jag prata för mig själv. Min tacksamhet har jag 
barnen att tacka allt för. Jag behöver ingen Ernst Kirchsteiger för att inse att i det enkla
bor det vackra och för att fullkomligt kunna njuta av stunder och känslor ibland krävs det 
såklart att en inte alltid har tid och möjlighet att sitta ner och fullkomligt bara ge sig hän 
alla ögonlick. För åter igen handlar det såklart om kontrasterna och att allt sätts i relation
till varandras motsatser för att inget ska bli trist, självklart och slentrian. Barnen har fått 
mig att inse att det är så mycket som är skört, att jag måste vara själv mot mig själv
och andra och att det enda som är viktigt på riktigt är människorna. Människovärdet 
är det enda värdet i min värld. 
 
Kanske talar jag för mig själv, kanske talar jag för de flesta föräldrar,
men att få barn slår alla andra självhjälpsmetoder med hästlängder.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sara:

Instämmer helt klart 😊

2 Pernilla :

Verkligen

Kommentera här: