SJÄLVPORTRÄTTSGUIDE

 
 
Ni brukar vara några stycken som gillar mina självporträtt,
och även om bloggvärlden bjuder på diverse guider till bättre bilder
i var och varannat cyberspace-hörn så tänkte jag att jag ger er
en liten instruering i hur just jag går tillväga, jag vill ju tro att 
varje fotograf är unik och har sitt eget uttryckssätt och egna knep.
 
* Jag använder mig nästan uteslutande av ett Canon 50 mm f/1,4
vid självporträtt och porträtt och har nästan alltid nerbländat till 
1,4 för maximalt ljus och kort skärpedjup. Alltid stativ och alltid
självutlösare. 
 
* Om jag fotograferar utomhus så har jag alltid kameran inställd på 
ISO 100 eller 200 och anpassar slutartiden där efter. Dock aldrig 
längre än 1/80. Om solen bjuder ut sig försöker jag använda mig 
av det fantastiska och beryktade motljuset som på bilden längst 
ner till vänter eller skuggan av träd eller byggnader. Om det är mulet 
väder undviker jag öppna platser eftersom jag tycker det ger platta
och tråkiga färger i ansiktet. 
 
* Eftersom jag inte alltid har tid att ta mig ut använder jag mig väldigt
mycket av fönsterljus och det är lite av min nyupptäckta kärlek.
Placera kameran så när ett ljusstarkt fönster som möjligt
och dig själv relativt nära kameran, går du för långt in i rummet
så får du inte samma ljuseffekt. Inomhus(speciellt på vinterhalvåret)
så bjuds oftast inte möjligheten till att kunna ha ISO 100. 
Så här krämar jag på ISO:n lite mer, dock aldrig högre än 800
för att undvika brus. Slutartiden inte heller här längre än 1/80.
Blir bilderna ändå underexponderade så föredrar jag att rädda
dem med ljus i Photoshop snarare än brusreducering. 
 
* Jag sminkar mig alltid lite extra om jag vet att jag ska vara med 
på foto, det syns mindre på bild än i verkligheten. 
 
*Jag lägger oftast fokuspunkten i övre delen av fotot istället för i 
mitten eftersom jag gillar intensivt och skarpt ögonfokus. 
 
 
Och glöm inte, det finns inga rätt och fel. Bara olika smak!
 

Om det finns något annat ni undrar över så fråga gärna. 
 
 

Kommentarer:

1 Ina den Fina :

Vilken toppenbra guide! Tack för det :)

Tack för boktipset! Jag har gått förbi boken många gånger men inte slagit till...men de blir ett tillslag inom kort ;)

Ha de gott, kram från Ystad

Svar: Roligt att det blev uppskattat!Det dyker förmodligen upp fler tips i framtiden då.

För all del!
Ta hand om dig!
JOSEPHINE KARLSSON

2 Lotta:

Tack för att du delar med dig av dina foto kunskaper!!

Kram Lotta

Svar: Ja men för all del!Klart man ska hjälpa varandra och dela med sig av allt man kan.
Det är ju därför vi finns till, för att förmera varandra!
Har innan tänkt att det redan finns så många i bloggvärlden
som gör detta minst lika bra som mig, men nu kände jag att
jag ville ge något till er:)
JOSEPHINE KARLSSON

3 Sabina:

Bra tips :)

4 Tess:

Jag gillar verkligen din blogg. Fina fototips och mycket klokskap i dina ord.
Jag lägger till dig på favoritlistan och kommer dyka upp här lagom till morgonkaffet från och med nu.

Svar: Herregud vad glad jag blir!Sånt här får mig att fortsätta blogga! TAck!
Ha en fin kväll!
JOSEPHINE KARLSSON

5 Monica-Gravid med nr 1:

Herregud, vad du är vacker!

Svar: Tack så mycket du underbara!
JOSEPHINE KARLSSON

6 Rebecka:

Oj vilka bra fotoguider!

Svar: Tack så mycket Rebecka!
JOSEPHINE FOTO

Kommentera här: