VÅGA VÄGRA NYTT

 
 
 
 

Vi har blivit med "ny" bil. Ja alltså det är inga som helst fel på den vi hade innan heller(Volvo 940 längst fram) men tro det eller ej så fick vi inte plats i den trots att det är invändigt en av de största "normala" kombibilarna. Så nu blev vi med 8-sitsig buss. I vårt fall handlar inte våra omoderna bilval om pengar utan ren och skär miljöprincip. Det skär i hela mitt innandöme när folk byter in och ut nya bilar på löpande band. Ja och jag förstår att halva flödet här kommer känna sig ruggigt träffade, och det ska ni. För det bilbeteende i vårt moderna samhälle är inte ett dugg försvarbart när moder jord står och gråter. "Men haaaallåååå miljöbilar??" står ni och gastar i kör, klart vi ska köra miljöbilar NÄR DOM VI REDAN PRODUCERAT SOM FORTFARANDE RULLAR ÄR SLUT!!! Och hörni, hur många av er som kör nya bilar kör elbil? Nä, tänkte väl det. Jaha ni vill också prata om den otroliga skillnaden i koldioxid-utsläpp på nya och gamla bilar? Okej, då vill jag prata om utsläppen vid tillverkningen av bilarna och import och export av biljävlarna över hela världen. Nej förresten det vill jag inte, det gör mig ledsen. Köp en gammal bil, använd den så lite du kan. Själv kör jag inte ens bil utan åker buss med alla mina barn men min andra hälft är bilbekväm och jag åker ju såklart med ibland. Visst är jag duktig och präktik? Ja nu klappar vi henne på huvudet och säger "såja, vad bra du är"


Kommentarer:

1 Johanna:

Ja heja dig! Själv har jag inte körkort, och motiverar det med att det är omiljövänligt😊 (Egentligen är det ju för att jag inte pallar).

Kommentera här: