DET ENKLA BEKRÄFTANDE LIVET

 
 
 
Jag har alltid attraherats av det enkla livet. Som yngre ganska undermedvetet och ju mer åren 
åren gått väldigt medvetet. Ett enkelt liv, men ändå fyllt av upplevelser och stunder jag kommer
minnas när mina sista dagar räknas. Jag vill jobba lite, vila mycket, klara mig på så lite pengar
som möjligt, skratta mycket, ta mig igenom sorg utan att vara livrädd, ha mycket tid att spendera
på spontanitet och upptåg, finnas till hands för de som behöver mig och låta de finnas för mig när
jag behöver dom tillbaka.
 
Och just nu är jag inne i en period där jag funderar mycket på hur jag med aktiva val kan förenkla 
mitt liv i så väl det stora som det lilla perpektivet. Det har dessutom fått mig att fundera mycket 
över kapitlet bekräftelse. Vilken bekräftelse vill jag ha? Vem/vilka vill jag ha den av? Varför har 
jag behovet? Vilken typ bekräftelsebehov har jag idag som jag vill jobba bort och vilken typ 
av bekräftelse vill jag fortfarande ha och som känns hälsosam och rimlig för mig? 
 
För jag tror nämligen inte att det är meningen att vi som mänskliga varelser borde sträva efter 
att vara helt bekräftelsebehovsfria även om jag också tycker att det känns som en förutsättning 
att vi ska lära oss att bekräfta oss själva. För att leva som en helt och fullt självbekräftande 
person(är det ens möjligt?) låter för mig som att vi fortsätter vandra ännu längre in i individualismens
just nu snabbt skenande tåg. 
 
Och någonstans på vägen så blev det så otroligt skamfyllt och fult att vara en person med behov 
av bekräftelse. Ett behov som som förmodligen funnits medfött i oss alla i alla tider. 
Hur går era tankar runt bekräftelse i största allmänhet? Vilken bekräftelse är viktig för er?
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Andrea De la Zerna:

Känner igen mig så mycket i det första stycket, där du beskrev det ''enkla livet''. Det är väl så jag lever nu - är väldigt glad över det på något sätt. :)

2 Annster:

Känner igen mig i dina tankar :)

3 Robex Lundgren:

fint

4 Matilda:

Det är så spännande med bekräftelse. Som du skriver så tror jag också att alla har behov av att bli bekräftade. & det kan man bli på så många sätt. Jag är en person som gillar det fysiskt, jag gillar när folk bekräftar mig genom att röra vid mig, ge mig en kram och så.
Jag går en musikalutbildning & älskar att stå på scen. & då är det jätteviktigt att få bekräftelse efter att man har uppträtt för att man lämnar ut så mycket av sig själv inför många människor.

Svar: Tack för fin feedback <3
JOSEPHINE FOTO

Kommentera här: