LIVET ALLA DAGAR

 
 
 
 
I vår familj saknar vi i mångt och mycket dagsmässiga och tidsmässiga rutiner. 
Med en vuxen som jobbar oregelbundet och en andra som jobbar deltid är det svårt att få 
dagarna och veckorna att se likadana ut. Och det har ju såklart sina fördelar och nackdelar,
men egentligen mest fördelar.
 
Ni vet ju hur jag ofta tjatar om hur mycket jag älskar vardagen och livets vanligheter,
dock inte alls det gemene man kanske förknippar med vardag  och dess rutiner så som
middag klockan 17, fredagsmys, lördagsgodis, samma tider på förskolan, uppstigning klockan
07, storhandling eller storstädning på någon speciell dag o.s.v. Det jag egentligen älskar är
livets små allra vanligaste saker i små fina paket som vi får som gåvor varje dag.
 
Vad jag genom praktiskt urförande får möjligheten att förmedla till mina barn är att livet inte
alls måste vara statiskt eller enformigt för att en lever ett ganska ordinärt familjeliv, och det 
är otroligt viktigt för mig. Att få visa dem att en faktiskt inte bara måste leva för den lediga 
helgen, semestrarna och att godis passar lika bra att äta en onsdag. Att det är viktigare att 
vi äter tillsammans snarare än på en speciell tid. Att vi kan fira eller mysa alla dagar och inte
bara fredag kväll. Att vi faktiskt har möjligheten att göra precis vad vi vill, när vi vill. Livet är ju
så mycket mer än bara den lediga tiden.
 
Nackdelen är att jag ibland kan komma på mig själv med att falla offer för vår helgkultur.
Eftersom vi bara har varannan helg ledigt tillsammans kan jag få en oerhörd prestationsångest
över att göra helgen så rolig och lyckad som möjligt för alla inblandade i familjen när dessa helger
infaller. För vi är itutade att våra helger ska vara fyllda av frodiga frukostar, badhusaktiviteter,
middag med vänner, kulinarisk matlagning, skogsutflykter, städade hem och fullkomlig harmoni.
Detta trots att vi har mängder med lediga vardagar tillsammans.
 
Så idag laddar vi för en dag med tillsammanstid som vi ännu inte har en aning om var den kan ta
oss. Kanske till ett naturhistoriskt museum eller på en självinbjuden middag hos någon vi tycker om.
Ni vet charmen med en dag likt ett nytt blankt papper.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Pirjo Brandestam :

Ååå, så klokt skrivet. Jag har alltid tyckt likadant. Man myser väl när man myser om det så råkar vara en tisdag förmiddag. En del struktur måste man ju ha beroende på skolor och arbetsplatser, men förutom det skall var och en strukturera sitt liv som det passar dom och inte efter några normer som någon annan betstämt.
Underbara bilder på er silverpojke som alltid. Du är en enormt duktig fotograf Josefine!

2 Jessica:

Du är så klok, precis som ovanstående skrev =)

Kommentera här: