VÅGA STÅ UTANFÖR GRUPPEN MEN VÄRNA OM FLOCKEN

 
 
 
 
Det är kanske ingen hemlighet att jag vill fostra min barn till att tänka utanför boxen och inte vara 
rädda för att vara annorlunda. Fast, det är lika viktigt för mig att ge dem verktygen till att passa in 
i de perioder de känner att de vill det. Och då menar jag såklart inte att de ska få märkeskläder, 
mobiltelefoner och airboards för att andra coola kids har det utan mer se till att när de blir retade 
för att de har trosor när de har vanliga kalsonger istället för boxershorts så köper jag boxershorts 
åt dom (i det tillfället blir jag lycklig när Långe mannen blivit så medveten att han säger "då går 
jag raka vägen och köper mig ett par vanliga kalsonger imorgon"). Eller "tvingar" dom att ha på 
sig klännigar eller vissa färger när de kommit över gränsen när de inte vill det längre. För barn i
skolåldern är gruppen och framför allt vänner superviktigt och de innebär ju tyvärr att en till viss
mån måste passa in för att få vara med. Jag försöker helt enkelt lite till fullo på att när de är äldre
och kanske till och med vuxna så kommer de vara så pass grundande att de då törs vara egna 
och annorlunda. Om de nu vill det, jag vill ju att de ska vara precis som de är och inte annorlunda 
för sakens skull. Jag vill att de ska våga göra egna val i estetiska uttryck, livsstil, levnadsstandard,
yrken o.s.v. Våga stå utanför gruppen men värna om flocken. För flocken är det finaste vi har. 
Människorna vi väljer att omge oss med, de är det jag vill att de ska värna om, tillsammans:et.
 
 
Men,
 
eftersom jag har just tre pojkar så finns det något mer som är superviktigt för mig. 
Nämligen att de lär sig att kunskap av viktigt. Kunskap är roligt och kunskap sammanför. 
För de kommer nämligen lära sig av sina fellow medklasspojkar att killar ska strunta i skolan,
busa, vara coola, ta plats på andras bekostnad i klassrummet och gärna bli utkastade från 
klassrummet med jämna mellanrum. Då.är.du.cool. Det kommer bli en utmaning eftersom
jag samtidigt vill förmedla att det är viktigt att ha kul utanför skolan och det finns andra viktiga 
saker bortsett från skolan men att det samtidigt är viktigt att de är uppmärksamma i skolan. 
Vi försöker göra kunskap så kul vi kan här hemma. Långe mannen är intresserad av vetenskap,
teknik och fysik och låter barnen både vara med i praktiskt utförande så mycket det går men 
även berätta och läsa för dom utan att tvinga på dom information. Jag tycker det är viktigt att 
de får med sig ett välutvecklat och vårdat språk och har från början varit benhård på bokläsning
varje dag. Jag och den Långe älskar båda Historieätarna och På spåret och barnen har även 
dom kommit att älska det eftersom det blir en stund då hela familjen sitter samlade och är 
engagerade. Än så länge har vi inte pratat jättemycket om jämställdhet, feminism och 
likavärde. Av den enkla anledningen att de fortfarande är ganska oförstörda och inte alls
medvetna om olikheter mellan kön, etnicitet, klass o.s.v. mer än att alla är olika. Punkt. 
Inget mer än det de ser för sitt öga. Punkt. Men den dag när yttre miljön börjat påverka
dem alldeles för mycket får vi göra ett krafttag större än att föregå med gott exempel som
vi försöker göra i största mån idag (jojo, dessa solar har stora fläcker må ni tro).
 
 
Så. Viktigt. 
Lära dom våga gå utanför mallen men ge dom vertygen att passa in de perioder de vill. 
Kunskap är viktigt. Kunskap är kul. 
 
Vad är viktigt att föra vidare till era barn?
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Emma:

Ja jösses vad klok du är människa.
Vad var viktigt att föra med mina barn...haha ja det är ju lite roligt eftersom du är ett av dom och det är ju inte samma sak vad du som barn upplever att du fick med dig och vad jag hade som intention att ge dig. För MIG personligen så var det viktigt att lämna med er att ni är bra som ni är, att man gör så gott man kan, att tänka själv och att INTE akademisk utbildning, pengar och s k fast jobb är synonymt med LYCKA. Men det var väl när ni kom upp er i åldern. Men som små barn så läste vi också alltid och för mig var det viktigt med språk och natur. Att ta del av vad en gran och en skog egentligen är osv... Jaja det där vet du ju redan..haha Kan nog så här i efterhand tycka att vi hade kunnat prata ännu mer om självvärdet och livskunskapen kanske. Alltså redan väldigt tidigt. Nåväl lätt att vara efterklok
puss o kram

Kommentera här: