GOD MORGON VAR-DAG.

 
 
Det är onsdag. Vardag. De flesta av mina vardagar är sig lika. 
När jag vaknar drar jag på mig gårdagens kläder och ett par raggsockor det första jag
gör. Nästan alltid mellan 07.00-07.30 och vilket barn som vaknar först är variernade. 
Raggsockor som antingen min mormor eller farmor stickat. Jag hasar på sockorna med 
Lille Glader i famnen till köksbordet och tänder ljusen i silverljusstakar och sedan vidare till
kaffebryggaren. När mullret från bryggaren drar igång går jag ner i källaren (efterom våra rena 
sällan tar sig upp i garderoben utan tas direkt från hängaren) till tvättstugan och hämtar kläder 
till tre små personer medan jag hör på ovanvåningen hur alla sitter på rummet och och inte alls
kommer överens om leksakerna. Så tjatar jag om att de ska klä på sig tills jag tröttnat på min 
egen röst eftersom ingen hör mig och börjar istället plocka fram frukost. Alltid samma. Naturell
fil/yoghurt (gud nåde om en skulle servera fil till fel person och yoghurt vise versa, skrik och
panik!), musli och osötat äppelmos. Att försöka tjata dom till bordet har jag slutat med och 
inväntar istället förste man till hungern och som inte sällan fryser (ja hallå klart du gör du har
ju inte kläder). När klockan närmar sig 08.00 får Tänkaren panik(finns ingen mer disträ unge
och till slut tröttnar en på att tjata) som ska infinna sig färdig vid skolbussen om tio minuter. 
Nu mer kan han gå själv eftersom skolbussen börjat åka in på vårt område. Med kaffekopp 
i hand vinkar jag åt honom från altanen och påminner honom om att äta sin frukt eftersom 
det just nu tydligen är lite coolt att låtsas att de inte ha frukt med sig (?). Jag häller upp 
resten av kaffet som är kvar i bryggaren i vår termos som vi haft i flera år som håller värmen
nästan en hel dag och som fortfarande är så vacker att jag blir lite glad varje gång jag ser den. 
Så går jag, Silvris och Lille Glader mot lokalbussen som ska ta oss till föris. Och nästan lika 
snabbt tar jag och Lille Glader bussen hem igen. På promenaden från bussen som somnar 
han oftast i vagnen och jag ställer honom så jag kan se honom från burspråket. Jag häller 
upp mer kaffe och gör frukost till mig själv. Jag öppnar fönstret trots att det är alldeles för
kallt men njuter av att släppa in den höga luften. Och så står jag där, länge länge och 
tittar på honom. 
 
30 minuter innan vet jag inte ens om jag är en människa med tankar eller en högprogramerad
logistikrobot. 30 miuter efter är allt så tyst, luften är hög och jag står där i burspråket med kaffe
i hand och tänker att bannemej så lyckligt lottad jag är. Inte alltid lycklig, men bannemej
lyckligt lottad. 
 
 
Hur ser en vardagsmorgon ut i ert liv?
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Linnéa Lundgren:

Haha härlig start på dagen.. jag har två typer av mornar, en där jag jobbar o den där jag "har barnen".
När jag jobbar ringer klockan 04.00 och en kvart efter går jag upp. Kläderna ligger framme, sminket o hårborsten lika så, ändå hinner jag inte riktigt alltid.. kokar kaffe o gröt samtidigt som jag letar strumpor (borde inte dom också ligga framme?!) Och sen äter jag på stående fot medans jag borstar håret, letar efter jobb-stämpelkortet och kollar egenom insta. 05.10 eller strax därefter, springer jag ut till bilen.
Andra morgonen är så mycket lugnare. Vaknar kanske runt 7 o då är jag supertrött för jag somnade vid 01.. vi äter frukost, släpper lös hunder i trädgården och dricker kaffe till 9. Där nånstans klär vi på oss i sakta mak och kanske träffar vi en kompis eller går till lekparken. Klockan 11 kör vi skogspromenad och när vi kommer hem ställs vagn med barn vid lämpligt fönster och jag kör procedur "fixa före jobbet" ganska likt första morgonen....... tur livet är lite olika 😉

Svar: Klockan 04 ?!?!? Herregud sicka arbetstider. Vad gör du för något på jobbet? :)

Ja olika är sannerligen fint!
PRALIN JOSEPHINE

2 Linnéa Lundgren:

Haha jag börjar 05.45 och har typ en halvtimme att köra. Och jag går ju inte upp 4... men jag borde för att hinna ordentligt! Det är galet vad långsam jag är på morgonen.... ;)
Jag är TeamLedare för ett gäng på ett stort lager :) Vi har öppet dygnet runt men som tur var har vi ett eget gäng till nattskiftet så jag jobbar 2-skift. :)

Kommentera här: